Witamina K. Gdzie szukać ?

  •  
  •  
  •  

Witamina K, jej niedobory i źródła.
Przeczytaj, dowiedz się więcej na temat tej ważnej witaminy.
Po pierwsze, niedobory witaminy K2 są groźne dla życia, a po drugie dla zdrowia.
Jak im zapobiec? I najważniejsze, co zrobić, by je uzupełnić?

Gdzie szukać witaminy K?

Po pierwsze witamina K występuje w 3 wersjach:

  • witamina K1-filachinon – występuje w roślinach
  • K2-menachinon – tworzą ją ludzkie bakterie jelitowe
  • witamina K3-syntetyczny związek chemiczny, na przykład w suplementach

1. Witamina K wspomaga krzepnięcie krwi

Po drugie osoby, które mają problem między innymi z małą krzepliwością, tzw. skazę krwotoczną, powinny uzupełniać między innymi witaminę K.

Dlatego pij soki, na przykład z zieloną natką pietruszki, ze szpinakiem, czy jarmużem. Dodatkowo dieta bogata w zielone sałaty, wzbogaci właśnie o witaminę K Twoje codzienne posiłki.

2. Witamina K poprawia pamięć epizodyczną

Ludzie starsi, w tym ci, z na przykład Alzheimerem, którzy mają w diecie witaminę K2 , odnotowują lepiej funkcjonującą pamięć epizodyczną.

Dlatego uzupełniaj niedobory witaminy K, wzbogacając Swoją dietę o awokado i kalafior oraz marchew, czy na przykład jeżyny.

3. Witamina K2 Na co? Obniżenie stanów zapalnych

Badania jasno mówią, iż witamina K2 w postaci MK-7 obniża również ryzyko tworzenia stanów zapalnych.

Jeśli więc w Twojej codziennej diecie nie zabraknie na przykład soków z borówek i marchewki a także selera naciowego, czy kiwi, nie ma ryzyka niedoboru witaminy K. Nie ma również ryzyka powstawania między innymi stanów zapalnych, które są początkiem wszystkich chorób cywilizacyjnych.

4. Witamina K2 zmniejsza ryzyko złamań

Witamina K2 w tej formie, czyli menachion, która jest zawarta w sfermentowanej soi oraz w organicznym mięsie i niektórych rodzajach nabiału (ale tylko od zwierząt karmionych trawą), stymuluje osteoblasty. Osteoblasty, czyli komórki tworzące kości. Stopuje także tworzenie osteoklastów, które niszczą między innymi tkankę kostną.
Wynika z tego, że witamina K2 zmniejsza ryzyko złamań kości biodrowych, niweluje również na przykład ryzyko złamania kręgosłupa.

5. Witamina K2 obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę

Suplementacja witaminą K2, według japońskich badaczy, powoduje między innymi niższe ryzyko zachorowania na przykład na cukrzycę.

Dlatego włącz do każdej szklanki soku między innymi natkę pietruszki, czy kiwi oraz seler naciowy i bazylię.

Witamina K2 oddziałuje synergicznie, czyli ma najlepsze wspólne działanie z tymi substancjami odżywczymi:

  • z witaminą D3
  • i z wapniem
  • oraz z magnezem

Uwaga: na przykład osoby stosujące leki przeciwzakrzepowe starszej generacji, powinny uważać między innymi na spożycie dań, które spowodują nagły wzrost witaminy K. Chodzi na przykład o szklankę soku z jarmużu, czy zielonej pietruszki.
Podsumowując, soki wyciskaj w wyciskarce wolnoobrotowej Kuvings D9900
a zachowasz w soku witaminy, i enzymy oraz fitosubstancje.

Niedobory witaminy K powodują:

  • choroby serca w tym zawał i udar
  • oraz osteoporozę
  • i nieprawidłowe zwapnienie / pięta/ostrogi, czy kamienie nerkowe /
  • również choroby mózgu
  • a także nowotwory

Źródła Witaminy K:

Produkty Ilość witaminy K
w 100 g
Dzienne zapotrzebowanie w %
Jarmuż 817 mcg 1021
Szpinak 483 mcg 604
Bazylia świeża  415 mcg 518
Pietruszka natka 1640 mcg 2050
Bazylia 2g=10,4 mcg 2g=13
Rzeżucha  250 mcg 312
Szczypiorek  213 mcg 266
Sałata  174 mcg 217
Brokuły gotowane  141 mcg 176
Brukselka gotowana  140 mcg 175
Sałata czerwonolistna  140 mcg 175
Rukola  109 mcg 136
Sałata masłowa  102 mcg 128
Kapusta biała  76 mcg 95
Kapusta włoska 68,8 mcg 86
Śliwka suszona 59,5 mcg 74
Por 47 mcg 59
Kapusta chińska 45,5 mcg 57
Kiwi 40,3 mcg 50
Kapusta czerwona 38,2 mcg 48
Seler naciowy 29,3 mcg 37
Rabarbar 29,3 mcg 37
Sałata lodowa 24,1 mcg 30
Awokado 21 mcg 26
Jeżyna 19,8 mcg 25
Borówka 19,3 mcg 24
Granat 16,4 mcg 21
Fasolka szparagowa gotowana 16 mcg 20
Figa suszona 15,6 mcg 19
Kalafior gotowany 13,8 mcg 17
Marchew 13,2 mcg 16

W chwili obecnej nie ma niestety możliwości zbadania niedoboru witaminy K2.

Podsumowując: na podstawie naszej diety i stylu życia możemy między innymi powiedzieć, w jakim stopniu występuje brak witaminy K.
Ponadto taką wytyczną jest poziom witaminy D3. Dlatego zrób badanie 25(OH)D, z uwagi na synergiczne działanie witamin D3 i K.

Innymi słowu, wybieraj suplementy z zawartością MK-7, wytwarzanej przez szczep bakterii Bacillus subtilis natto.

Tag:
Udostępnij:

Jabłkowy detoks na 5 dni

Prosty przepis na zdrowy zakwas z buraka?

Skomentuj