6 zalet marchewki o których musisz wiedzieć

  • Warzywa
  • 25 lipca 2019
  • 0
  •  
  •  
  •  

Marchew na co pomaga? Zalety marchewki surowej, duszonej i z groszkiem opiszemy dla Ciebie w naszym artykule. Zapraszamy!
Ale to soki z marchwi są najlepszą skarbnicą zdrowia.

Poznaj 6 zalet marchewki

1. Marchew na co pomaga? Stany zapalne

Po wypiciu szklanki soku z marchewki, zawarte w niej karotenoidy, które mają działanie przeciwutleniające, pomogą blokować stres oksydacyjny, przyczynę starzenia się i degeneracji.
Zalety marchewki to działania karotenoidów jako silnych przeciwutleniaczy i obejmują dezaktywację singletowego tlenu i hamowanie utleniania tłuszczów.
Jeśli chodzi o siłę różnych karotenoidów, badania pokazują, że likopen jest jednym z najsilniejszych. Wynika z tego, że niższy poziom stanu zapalnego jest jedną z najlepszych form ochrony przed chorobami serca.

Marchew na co pomaga? Karotenoidy krążą w lipoproteinach razem z cholesterolem i innymi tłuszczami, dzięki czemu są skuteczne w ochronie naczyń krwionośnych przed uszkodzeniami wolnych rodników i stanami zapalnymi.
Badania kliniczno-kontrolne wykazały, że wyższe poziomy karotenoidów we krwi, są związane ze znacznie niższym ryzykiem wystąpieniem miażdżycy, czyli pogrubieniem tętnic.
To kolejna ważna zaleta marchewki.
Badania pokazują również, że więcej karotenoidów w diecie, to zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Zalety karotenoidów w marchwi:

  • Beta-karoten (β-karoten)
  • Alpha-karoten (α-karoten)

Te dwa karotenoidy łączą się ze sobą, by utworzyć aktywną witaminę A. Znajdziemy je przede wszystkim w: marchewce, szpinaku oraz batatach.
Badania pokazują, że produkty zawierające beta-karoten mają działanie przeciwzapalne, i chroniące przed nowotworem.

2. Marchew na co pomaga? Serce!

Marchew obniża ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Zatem włączenie do diety intensywnie pomarańczowych warzyw, w tym właśnie marchewki, zmniejszy ryzyko chorób układu krążenia , zwłaszcza u dorosłych kobiet. Niezależnie od innych zagrożeń sercowo-naczyniowych, obecne badania wskazują, że picie soku z marchwi przynosi korzyści dla zdrowia serca. Zaletą marchewki jest obniżenie stresu oksydacyjnego i poprawa obrony organizmu przed chorobami sercowo-naczyniowych. Efekt ten jest spowodowany przede wszystkim wysoką zawartością przeciwutleniaczy zawartych w marchwi.

Marchew działa również na obniżenie poziomu cholesterolu i zwiększenie produkcji żółci, co zwiększa zdolność organizmu do trawienia tłuszczu.
Pomoże więc układowi trawiennemu prawidłowo wchłaniać składniki odżywcze z jedzenia i bezpośrednio wpłynie na dobry poziom cholesterolu.

3. Marchew na co pomaga? Na odporność

Karotenoidy to rewelacyjne turbo dopalacze układu odpornościowego.
Powiem Ci, że to kolejne zalety marchewki.
Dlatego wyższe spożycie karotenoidów poprawia kilka biomarkerów o silnej funkcji immunologicznej. Wynika z tego, że karotenoidy mają właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, chemoprotekcyjne.

Dodatkowo pomagają nam one zapobiegać powszechnym infekcjom, chorobom i poważnym chorobom, takim jak nowotwór.
Wzmacniaj odporność sokiem z marchwi, który możesz wyciskać w wyciskarce do soków Kuvings D9900

4. Marchew dla zdrowego wzrostu i rozwoju

Niemowlęta i małe dzieci potrzebują witaminy A do prawidłowego wzrostu, rozwoju i budowy silnego układu odpornościowego. Zaletą marchewki jest, że uzupełni jej poziom.
Karotenoidy pomagają w rozwoju w taki sposób, że umożliwiają komórkom komunikowanie się ze sobą, odgrywając rolę w syntezie białek koneksinowych.
Koneksinowe białka są potrzebne do utworzenia ochronnej warstwy membranowej wokół komórek i luki między komórkami, do których wysyłane są sygnały chemiczne.
Proces komunikacji między komórkami pozwala im skutecznie różnicować się i przyjmować różne role w ciele bez nadprodukcji – dlatego utrata komunikacji komórkowej jest powiązana z rozwojem raka i wzrostem guza.

5. Zalety marchewki dla zdrowych oczu i sokolego wzroku

Karotenoidy: luteina i zeaksantyna są konieczne do utworzenia soczewki i siatkówki oka oraz ochrony wzroku w starszym wieku. Dzieje się to dzięki absorpcji światła UV, które uszkadza wzrok. Poprzez obniżenie ilości niebieskiego światła, które jest w stanie dostać się do oka, karotenoidy pomagają zachować zdrowe komórki i spowolnić uszkodzenia oksydacyjne, które prowadzą do utraty wzroku.
Zachęcamy Was do diety bogatej w owoce i warzywa o jaskrawych kolorach, które zawierają karotenoidy i zapobiegają chorobom oczu.

6. Marchewkowa ochrona skóry

Marchew na co pomaga? Karotenoidy, wraz z aktywną witaminą A, zapobiegają uszkodzeniom tkanki skórnej i nowotworom skóry.
Diety obfitujące w karotenoidy są właściwe przy zapobieganiu uszkodzeniom światłem UV, które prowadzi do czerniaka, starzejącej się skóry, zmarszczek, wysychania, łuszczenia się skóry. Po przekształceniu witamina A zapobiega rogowaceniu skóry, występującemu wtedy, gdy komórki nabłonkowe tracą swoją wilgoć i robią się suche. Aktywna witamina A zwalcza raka skóry, zatrzymuje uszkodzenia oksydacyjne i kontroluje komórki nowotworowe w organizmie.

A co to są karotenoidy?

Karotenoidy – naturalne związki chemiczne, które są wytwarzane przez rośliny, pomagające im uzyskać żółte, pomarańczowe lub czerwone pigmenty.

Jest ok. 600 różnych karotenoidów, ale kilka najbardziej znanych to:

  • α-karoten, β-karoten
  • β-kryptoksantyna
  • likopen
  • luteina
  • zeaksantyna

Badacze sądzą, że karotenoidy mają właściwości antyoksydacyjne – żywność o wysokiej zawartości w/w składników odżywczych pomoże w walce z zapaleniem, rakiem i chorobami.
Niektóre karotenoidy, w tym α-karoten, β-karoten i β-kryptoksantyna, są rodzajami związków “prowitaminy A”. Oznacza to, że są one przekształcane w organizmie, gdy jemy żywność, która je zawiera, w celu syntezy witaminy A, która jest również czasami nazywana retinolem. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie wszystkie pokarmy zawierające karotenoidy dostarczają nam witaminy A. Dzieje się tak dlatego, że luteina, zeaksantyna i likopen nie mają aktywności witaminy A.
Inną interesującą i nieco unikalną formą karotenoidów jest to, że ich dostępność poprawia się po ugotowaniu. Wiele przeciwutleniaczy i fitoskładników nie jest wystarczająco stabilnych podczas przechowywania i ulega przynajmniej częściowemu zniszczeniu pod wpływem wysokich temperatur, ale karotenoidy stanowią wyjątek od tej reguły. Niewątpliwie gotowanie żywności zawierającej karotenoid, pomoże w zwiększeniu jego ilości wchłanianego i używanego przez organizm człowieka.

Jak działają karotenoidy ?

Karotenoidy, czasami nazywane tetraterpenoidami, są przechowywane w chloroplastach i chromoplastach roślin. Naukowcy klasyfikują karotenoidy w dwóch podstawowych grupach:

  • karoten (który obejmuje α-karoten, β-karoten i likopen)
  • ksantofile (β-kryptoksantyna, luteina i zeaksantyna)

Kiedy jemy żywność zawierającą karotenoidy i trafia ona do naszych jelit, karotenoidy wchodzą w kontakt z naszymi solami żółciowymi i kilkoma rodzajami lipidów (tłuszczów), które pomagają je rozłożyć. Najlepiej wchłaniamy karotenoidy, gdy jemy je w ramach posiłku, który ma również zdrowe tłuszcze. Wnioskując na podstawie badań,  wystarczy spożyć ok. 4gr tłuszczu z posiłkiem i wystarczy to do prawidłowego wchłonięcia.

Witamina A w marchewce

Witamina A występuje w dwóch podstawowych postaciach: aktywnej witaminy Aprowitaminy A, które są karotenoidami.

Aktywna witamina A – retinol, pochodzi z produktów pochodzenia zwierzęcego / wątroba, mleko, jogurt, tłuste ryby i jaja/. Taki rodzaj witaminy A może być używany bezpośrednio przez ciało, ponieważ nie trzeba go najpierw konwertować. Rodzaj prowitaminy A, uzyskanej z kolorowych owoców i warzyw zawierających karotenoidy, nie może być bezpośrednio wykorzystany przez organizm bez przechodzenia kilku etapów metabolicznych. Komórki, które wyściełają nasze jelita, pomagają w rozłożeniu chemikaliów, które tworzą kartoenoidy i uwalniają je do naszej krwi. Wynika  z tego, że część karotenoidów jest włączana do lipoproteiny, która trafia do krwioobiegu, podczas gdy inne trafiają do wątroby.
W wątrobie i jelitach powstaje aktywna witamina A. Jednak ludzki organizm ma mechanizm, który zatrzyma ten proces, gdy poziom witaminy A jest zbyt wysoki.

Badania mówią, że diety bogate w witaminę A  zmniejszają ryzyko chorób serca, raka, chorób oczu. Co ciekawe, stosowanie syntetycznych suplementów, nie zawsze przynosi takie same korzyści zdrowotne. Sugeruje to między innymi, że złożone interakcje różnych substancji chemicznych i składników odżywczych w żywności bogatej w karotenoidy są tym, co je wyróżnia.

Na co działa sok z marchwi?

Jeśli pijesz soki z dużą ilością karotenoidów, zawartych w owocach i warzywach chronisz się przed nawrotem choroby nowotworowej.
Badania pokazują, że w/w przeciwutleniacze zawarte w marchewce zwalczają komórki białaczkowe i zmniejszają ryzyko najbardziej rozpowszechnionych rodzajów nowotworów, w tym jajnika i raka piersi.

 Marchew na co pomaga?

  • Działa antynowotworowo, antyoksydacyjnie i antyseptycznie. Sok z jednej marchewki dziennie obniża o połowę ryzyko wystąpienia raka płuc. Spożycie karotenoidów i falkarinolu, obecnych w marchwi, obniża też o 50 % ryzyko wystąpienia nowotworów pęcherza, szyjki macicy, prostaty, okrężnicy, krtani i przełyku, a o 20 % ryzyko nowotworu piersi po menopauzie.
  •  Chroni przed rozedmą płuc, ma działanie wykrztuśne i podnoszące odporność. Jak wynika z badań uniwersytetu w Kansas, witamina A zmniejsza stany zapalne płuc.
  •  Istotnie opóźnia proces starzenia
  •  Zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego (zawał, dusznica bolesna). Wiele badań wykazało podobne wyniki – karotenoidy zawarte w marchwi zmniejszają ryzyko chorób serca.
  •  Zapobiega miażdżycy
  •  Wzmacnia także tętnice
  •  Obniża poziom cholesterolu
  •  Poprawia strukturę kości
  •  Niweluje także skutki cukrzycy – soki bogate w karotenoidy wspomagają działanie insuliny i poprawiają kontrolę poziomu cukru we krwi.
  •  Poprawia wzrok, chroni przede wszystkim przed kurzą ślepotą. Beta-karoten chroni przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.
  •  Dodatkowo wzmacnia odporność
  •  Wspiera leczenie atopowego zapalenia skóry i poprawia jej ogólny wygląd
  •  Poprawia trawienie
  • Chroni przed zaparciami
  • Zapobiega nerwobólom

Marchew na co pomaga? Opisaliśmy dla Ciebie wszystkie najważniejsze funkcje marchewki.
Także spożywanie gotowanej marchewki jest bardzo korzystne dla Twojej odporności. Gotowana marchew wykazuje wyższą aktywność antyoksydacyjną niż surowe marchewki. Przyrządzaj sok z marchwi z warzywami, które mają niższą zawartość węglowodanów oraz dodawaj marchewki do zup, gulaszów, gotuj ją i przyrządzaj pyszne dania.

Wartość odżywcza marchewki:

  • Witaminy: A, B1, B2, B3, B6, C, E, H, K
  • Minerały: sód, wapń, potas, żelazo, miedź, fosfor
  • Pozostałe: karotenoidy, pektyny, beta-karoten
Udostępnij:

Jakie właściwości ma jarmuż?

Sprawdź na co działa pietruszka?

Skomentuj