Kiełki

Kiełki to absolutnie niezwykłe rośliny. Są to młode rośliny w fazie kiełkowania. Często mówimy o tych miniroślinkach: roślinne niemowlęta. W życiu rośliny kiełkowanie jest najbardziej intensywnym okresem rozwoju, w którym substancje zapasowe są rozkładane na łatwo przyswajalne związki proste. Uaktywniają się wówczas enzymy i syntetyzowane są witaminy. Skrobia, białka i tłuszcze rozkładane są na związki stanowiące źródło energii i składników dla nowo powstających substancji. Kiełki wykazują bardzo dużą aktywność enzymatyczną. Aktywne są enzymy amylolityczne, proteolityczne, lipolityczne i inne, a ich ilość jest od 10 do 100 razy większa niż w dorosłych roślinach.

Kiełki składniki odżywcze

Kiełki są bogate w takie składniki, jak:

  • Witaminy A, B, C, E, H
  • Zawierają duże ilości wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu oraz cynku, selenu
  • Są bardzo bogate w mikroelementy: lit, chrom

Oprócz witamin i pierwiastków śladowych kiełkujące ziarno zawiera dużo aminokwasów, np. w kiełkach lucerny znajdują się wszystkie aminokwasy egzogenne. Węglowodany i tłuszcze pochodzące z kiełków są najłatwiejsze do przyswojenia przez ludzki organizm. W żywych zarodkach jest także błonnik oraz enzymy, chlorofil i wiele innych składników. Enzym ułatwiają przyswajanie pierwiastków śladowych przez organizm. W kiełkach znajdują się ponadto substancje smakowe, aromatyczne i zapachowe, które aktywizują enzymy trawienne, a także saponiny, flawonoidy i fitohormony.

Kiełki a witaminy

Zawarte w kiełkującym ziarnie witaminy są bardzo dobrze przyswajalne. We wszystkich gatunkach skiełkowanych ziaren znajduje się pełen zestaw witamin, a różnice dotyczą jedyne ich stężenia. Kiełki fasoli mung zawierają
dużo witamin A i B6, a w czasie kiełkowania istotnie wzrasta w nich zawartość związków fenolowych. Zmiany w kiełkujących ziarnach następują zawrotnie szybko. Zawartość witamin wzrasta wielokrotnie w ciągu kilku dni.

Kiełki a witamina C

W kiełkach, podczas ich wzrostu, szczególnie gwałtownie wzrasta zawartość witaminy C. Jej ilość podczas kiełkowania zwiększa się wielokrotnie, a w niektórych roślinach strączkowych nawet 80 razy! w stosunku do suchego nasiona.

Zbadano, że kwas askorbinowy w suchych nasionach rzodkiewki i rzepaku występował w ilościach śladowych, natomiast po już 5-6 dniach kiełkowania nasion jego zawartość wzrosła średnio 27-krotnie!

Kiełki właściwości lecznicze

Jednym słowem: KIEŁKI=ZDROWIE. Warto o tym pamiętać, dodając kiełkujące rośliny do swojego menu. Kiełki nasion bowiem:

  • Przeciwdziałają wirusom i nowotworom, bo zawierają inhibitory proteazy (np. kiełki soczewicy)
  • W kiełkach brokuła znajdują się duże ilości sulforafanu, który niszczy lub hamuje namnażanie się komórek rakowych (jest go aż 200 razy więcej niż w “dorosłym” brokule)
  • Obniżają ilość złego cholesterolu, więc działają przeciwmiażdżycowo
  • Regulują procesy trawienne, dzięki dużej zawartości enzymów
  • Obniżają poziom cukru we krwi, a zawarta w nich siarka pobudza apetyt (np. kiełki rzeżuchy)
  • Wspomagają leczenie anemii (np. kiełki rzodkiewki)
  • Pomagają odzyskać siły po tzw. zmęczeniu wiosennym oraz po przebytych chorobach
  • Mają silne działanie regenerujące i odmładzające organizm
  • Działają korzystnie na skórę, włosy, paznokcie
  • Uruchamiają Twój system odpornościowy
  • Uzupełniają niedobory witamin i składników mineralnych

W raka kiełkami brokuła

Wyceluj kiełkami brokuła w raka i strzelaj! Będzie to strzał w “10”. Mobilizuj zdrowe komórki do walki!

Kiełki lucerny właściwości lecznicze i zdrowotne

Kiełki lucerny to najbardziej wartościowe spośród wszystkich kiełków. Mają nieograniczoną moc, sprawdź!

15 x rzeżucha. Lecznicze właściwości

Lubisz rzeżuchę? Bardzo dobrze! Ta roślinka ma ogromny potencjał zdrowotny. Skorzystaj z tego!

Bio kiełki firmy Bavicchi. 8 przepisów na soki z kiełkami

Kiełki to cud natury, korzystaj z tego! Ciesz się najwyższą jakością witamin i enzymów. Zatrzymaj zdrowie w Swoim ciele!

Skomentuj