Dlaczego brokuły są zdrowe? Brokuł na każdy szkopuł

  • Warzywa
  • 14 maja 2019
  • 0
  •  
  •  
  •  

Dlaczego brokuły są zdrowe? Są źródłem witaminy C, A, K, kwasu foliowego, wapnia i chromu. Zawierają cenne, antyrakowe indole,  izotiocyjany sulforafan.

Brokuł na raka?

Brokuł to jeden z naturalnych źródeł związków izotiocyjanianowych.  Związki te zwalczają raka poprzez: neutralizowanie czynników rakotwórczych i “zwalczanie toksyn”.
Brokuły zmniejszają toksyczne działanie trucizn, które dostały się do naszego organizmu w wyniku  złej diety, zatrucia  środowiska, zatrucia metalami ciężkimi i  starzeniem się…
Izotiocyjany, uwalniając się z pożywienia do krwi, przyspieszają, usuwanie toksyn z organizmu. Hamują wzrost nowotworu złośliwego i powstrzymują powstawanie uszkodzeń DNA.

Brokuły zapobiegają nowotworom dzięki dużej zawartości sulforafanu. Sulforafan to izotiocyjanian. Ma on ma zdolność, do powstrzymywania zmian mutacyjnych, powodujących powstawanie komórek nowotworowych. Zwalcza również stany zapalne.

Podsumowując, brokuły to mniejsze ryzyko raka piersi i szyjki macicy.

Jaki brokuł działa najsilniej?

Taki, który wcześniej, przed jakimkolwiek przyrządzeniem, podzielisz na różyczki lub potniesz na mniejsze części i zostawisz, by “nabrał mocy”. Dlaczego? Spieszymy z wyjaśnieniem.

Brokuły zawierają bardzo cenne dla Twojego zdrowia sulforafany. Sulforafany znane są ze swoich właściwości przeciwnowotworowych. Brokuły mają jeszcze specyficzny enzym: mirozynazę, który tworzy mechanizm obronny rośliny przed patogenami i roślinożercami. Dzięki aktywności mirozynazy, glukozynolany są przekształcane w dobroczynny sulforafan. A poziom mirozynazy wzrasta, gdy brokuł zostaje “uszkodzony”, czyli np. pokrojony.

Dlatego właśnie, żeby aktywować mirozynazę, trzeba najpierw przygotować brokuły w odpowiedni sposób:

  • Należy je rozdrobnić, bo właśnie rozdrobnienie (czyli uszkodzenie) brokuła uwalnia z niego mirozynazę
  • Następnie, przed przyrządzeniem, należy je pozostawić rozdrobnione na ok. 90 minut

Ten proces dokładnie zbadali naukowcy ze Szkoły Inżynierii Biologicznej i Chemicznej na Uniwersytecie Nauki i Technologii w Zhejiang. Wynik?

Brokuł po rozdrobnieniu ma niemal 3 razy więcej sulforafanu, jeżeli odczekasz jeszcze jakiś czas do momentu jego przyrządzenia. To właśnie wtedy aktywność enzymu mirozynazy zwiększa się i poziom sulforafanu wzrasta.

Nasz rada: Żeby wydobyć z brokuła to, co najbardziej wartościowe:

  • Podziel brokuła na pojedyncze różyczki lub przekrój na części
  • Odczekaj 90 minut
  • Gotuj brokuła przez ok 10-12 minut w temperaturze nie wyższej 60 °C.

Brokuł na żołądek i lepsze trawienie

Brokuły są bogate w błonnik i dzięki temu utrzymują zdrowy i czysty układ trawienny.
Pamiętaj, że sprzyjają regularnemu wypróżnianiu się, co skutkuje lepszym zdrowiem jelit i okrężnicy. A zdrowy przewód pokarmowy, to oprócz zaburzeń trawienia, również większa odporność Twojego organizmu.

Brokuły, które są bogate w związki izotiocyjanianu i sulforafanu skutecznie zwalczają szkodliwe bakterie w jelitach. Znaną właściwością sulforafanu jest jego wpływ na bakterię odpowiedzialną za wrzody żołądka – Helicobacter pylori. Te bakterie są bezpośrednio związane z powstawaniem nowotworów żołądka. Dodatkowo sulforafan wykazuje działanie likwidujące również wobec szczepów odpornych na antybiotyki.

Badania przeprowadzone przez Wydział Farmakologii Klinicznej na Uniwersytecie Tokijskim wykazały mniejszą kolonizację bakteryjną żołądka. Wynika z tego niższa ekspresja wzrostu guza i stanu zapalnego. Brokuły wspierają także naturalne procesy detoksykacji organizmu dzięki fitoskładnikom, glukorafaninie, glukonastii i glukobrasicynie, które pomagają w funkcjonowaniu wątroby i pomagają oczyścić krew.

Zdrowe serce z brokułami

Obecny w brokułach sulforafan poprawia także funkcjonowanie układu krwionośnego:

  • Reguluje ciśnienie krwi
  • Zapobiega również zgrubieniu tętnic i gromadzeniu się płytki miażdżycowej, mogącej doprowadzić do zatrzymania akcji serca
  • Chroni przed zawałem i udarem

Duża ilość witaminy K w brokule reguluje odkładanie się wapnia w śródbłonku, płucach czy wątrobie oraz zapobiega zwapnieniom tętnic. To między innymi poprawia ich elastyczność oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Mocne kości dzięki brokułom?

Brokuły to doskonałe źródło witaminy K, ale także wapnia, magnezu i potasu, które są niezbędne dla zdrowych kości, paznokci i zębów.
Prawidłowy poziom witaminy K jest konieczny do utrzymania gęstości mineralnej kości. Badania wskazują między innymi, że dieta bogata w witaminę K obniża ryzyko złamań kości u starzejących się mężczyzn i kobiet.

Jakie witaminy ma brokuł?
W 100 gramach świeżego brokuła jest ok. 100 µg witaminy K, czyli ponad 200% zalecanej dziennej dawki dla osoby dorosłej.

Witamina K jest także ważnym czynnikiem biorącym udział w procesie krzepnięcia krwi.

Dlaczego brokuły są zdrowe? Ponieważ obfitują w wapń.
Jeżeli Twoje ciało nie ma wystarczającej ilości wapnia, wówczas “podbiera” wapń z kości, by utrzymać stałą jego ilość we krwi. Dlatego włączenie większej ilości brokułów do Twojej diety jest naturalnym sposobem leczenia i zapobiegania osteoporozie oraz utrzymania kości w dobrym zdrowiu.

Brokuł na sokoli wzrok!

Brokuły chronią przed zaburzeniami wzroku związanymi z wiekiem. Pozytywnie wpływają na zdrowie oczu, dzięki wysokim poziomom karotenoidów: luteiny i zeaksantyny.
Brokuły mają kluczowe znaczenie dla zdrowia oczu i utrzymania dobrego widzenia, szczególnie u osób w podeszłym wieku.
Pomagają chronić widzenie w nocy i powstrzymują uszkodzenia spowodowane szkodliwym promieniowaniem UV w obrębie siatkówki i rogówki oka.  Dieta bogata w brokuły (witamina C i witamina A  plus  inne przeciwutleniacze) to naturalne wspomaganie pracy oczu. I przeciwdziałanie zwyrodnieniu plamki żółtej.

Odchudzanie z brokułami? Koniecznie

Brokuły pomagają również w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała.  Ponieważ 100 g brokułu to tylko ok. 34 kcal i dodatkowo wspaniała dawka błonnika, białka i detoksykujących substancji fitochemicznych.
Dlatego, jako złożony węglowodan bogaty w błonnik, brokuły są doskonałym wyborem dla wspierania zrównoważonego poziomu cukru we krwi, ciągłej energii i pomagają cieszyć się uczuciem sytości.

Ciekawostki o brokułach i dlaczego brokuły są zdrowe

  • Róże brokułu w porównaniu z łodygami mają wyższą zawartością związków fenolowych i większą aktywnością przeciwutleniającą
  • Zawartość związków fenolowych zarówno w różach jak i w łodydze brokułu oraz aktywność przeciwutleniająca ulegają zmniejszeniu w wyniku procesu gotowania oraz zamrażania

Dlaczego brokuły są zdrowe w pigułce

  • Działają antynowotworowo. Prawie trzysta badań wykazało, że zawarty w kiełkach brokułu sulforafan zwalcza komórki raka piersi i prostaty
  • Chronią także przed chorobami układu sercowo-naczyniowego. Jak wynika z badań, sok z brokułu i kalafiora obniża poziom złego cholesterolu
  • Zapobiegają cukrzycy
  • Łagodzą również objawy autyzmu
  • Wspomagają pracę wątroby
  • Łagoda bóle głowy i skurcze podczas menstruacji
  • Likwidują objawy menopauzy
  • Poprawiają wzrok
  • Chronią przed anemią
  • Zapobiegają wrzodom. Sulforafan powstrzymuje rozwój bakterii Helicobacter pylori – nawet tych jej odmian, które są odporne na antybiotyki
  • Udrażniają żyły
  • Zapobiegają chorobom cywilizacyjnym
  • Oczyszczają organizm z toksyn
  • Poprawiają wygląd skóry oraz przyspieszają leczenie ran
  • Wzmacniają kości, zęby i dziąsła

100 g brokuła zawiera:

  • Woda 89 g
  • Kalorie 34
  • Białka 2,85 g
  • Lipidy 0,35 g
  • Błonnik 2,6 g
  • Cukry 1,7 g
  • Wapń 47 mg
  • Żelazo 0,74 mg
  • Magnez 21 mg
  • Fosfor 66 mg
  • Potas 315 mg
  • Sód 33 mg
  • Cynk 0,41 mg
  • Miedź 0,05 mg
  • Mangan 0,22 mg
  • Selen 2,5 mg
  • Witamina C, całkowity kwas askorbinowy 89 mg
  • Tiaminy 0,07 mg
  • Ryboflawina 0,12 mg
  • Niacyna 0,64 mg
  • Kwas pantotenowy 0,57 mg
  • Witamina B6 0,175 mg
  • Kwas foliowy 63 mg
  • Cholina 18,5 mg
  • Witamina A 31 mg
  • Karoten, beta 360 mg
  • Karoten, alfa 25 mg
  • Luteina + zeaksantyna 1403 mg
  • Witamina E  0,77 mg
  • Witamina K 101 mg
Udostępnij:

Sok z winogron? Na co pomaga

10 x przepisy na smoothie

Skomentuj