Zaparcia. Jak sobie pomóc? Kupa wiedzy i porad

  •  
  •  
  •  

Zaparcia. Jak sobie pomóc? Masz kłopoty z kupą? Nie jesteś sam. Ten nieprzyjemny i niewygodny problem dotyka milionów ludzi, a w samych Stanach Zjednoczonych dotyczy on aż 20% dorosłych. Oprócz kłopotów na sedesie istnieje też wiele objawów, które mogą trwać przez cały dzień, jak np:

  • Wzdęcia
  • Gazy
  • Ból pleców
  • a nawet lęk
  • oraz zmęczenie

Polecamy przepisy na świeżo wyciskane soki przeciw zaparciom.

Zaparcia mogą stanowić następstwo stanu chorobowego, na przykład zapalenie uchyłków (choroba uchyłkowa jelita) albo anemii. Oba te stany wymagają leczenia. Do nie mniej poważnych przyczyn występowania zaparć należy zaliczyć:

  • Brak błonnika w diecie
  • Stres
  • Brak aktywności ruchowej
  • Nadużywanie środków przeczyszczających, które mogą „rozleniwiać’ jelita

Na zaparcia pomaga często zwiększenie ilości błonnika w diecie, regularna aktywność fizyczna oraz spożywanie odpowiedniej ilości wody (co najmniej 2 litry dziennie). Zaparcia mogą towarzyszyć nadmiernemu rozluźnieniu lub napięciu mięśni jelit. W przypadku nadmiernego rozluźnienia pomóc może stymulacja za pomocą pieprzu cayenne lub imbiru. Uspokajające i odprężające działanie mają natomiast rumianek, lawenda i melisa. Zaparcia, zwłaszcza u dzieci, może wywoływać nabiał. Zastąpienie produktów pochodzenia zwierzęcego „nabiałem” pochodzenia sojowego czy ryżowego pomaga często wyeliminować ten problem.

Każdego roku wydajemy fortunę na coraz to bardziej cudowne środki przeczyszczające, aby pomóc w leczeniu tego nieprzyjemnego problemu trawiennego. Jak się okazuje: zupełnie niepotrzebnie. Dobra wiadomość jest taka, że zaparciom często można zapobiec w sposób naturalny i w ten sposób przyczynić się do poprawy funkcji jelit.

Co to jest zaparcie?

Zaparcia to trudności z opróżnianiem jelit, zwykle związane z utwardzonych kałem, co powoduje wolniejsze niż normalny ruch stolca przez przewód pokarmowy.

Co wywołuje zaparcia?

Jak podaje American College of Gastroenterology zaparcia są zazwyczaj spowodowane wieloma czynnikami, głownie związanymi z przyczynami:

Niewłaściwa dieta

Dieta obfitująca w przetworzone produkty spożywcze, cukier, rafinowane węglowodany, alkohol, niezdrowe tłuszcze oraz dodatki syntetyczne mogą, które mogą utrudniać wytwarzanie normalnych ruchów jelit.

Brak ruchu

Ćwiczenia fizyczne i ogólnie aktywność ruchowa przyczyniają się do zwiększenia przepływu krwi oraz do wzmacniania mięśni w przewodzie pokarmowym, które są odpowiedzialne za wydalanie resztek pokarmowych.

Stres

Duża ilość stresu zmienia produkcję hormonów i neuroprzekaźników, co ma bezpośredni wpływ na napięcie mięśni, stan zapalny, produkcję enzymów i całościowe funkcjonowanie układu pokarmowego.

Leki przeciwbólowe

Leki przeciwbólowe (opioidy) spowalniają ośrodkowy układ nerwowy i mimowolne ruchy organizmu, które pozwalają na prawidłowe trawienie.

Inne leki

Niektóre leki mogą powodować częste zaparcia, w tym: leki przeciwdepresyjne, środki zobojętniające, suplementy wapnia i żelaza, leki przeciwcholinergowe, leki przeciwdrgawkowe, narkotyki i leki moczopędne.

Zaburzenia równowagi flory jelitowej

Zdrowe bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym, czyli probiotyki, pomagają regulować działanie jelit.

Problemy tarczycy oraz hormonalne

Menopauza, PMS, zaburzenia odżywiania, cukrzyca, niedoczynność lub nadczynność tarczycy mogą powodować zaparcia.

Niedobór magnezu

Magnez jest elektrolitem, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Zbyt mało magnezu w diecie może przyczynić się do napięcia mięśni, a także pogorszyć objawy stresu emocjonalnego.

Podeszły wiek

Starsi ludzie często tracą zainteresowanie żywnością, mają kłopoty związane z żuciem i zwyczajnie nie mają energii, żeby gotować. Wobec tego że przestają spożywania wystarczającej ilości błonnika i kalorii, a wówczas ich trawienie zwalnia.

Zaparcia. Jak sobie pomóc?

Dieta + Ruch. To tak w skrócie. Ale przynosi to zaskakującą różnicę na plus w wypróżnianiu. Jak sobie pomóc w zaparciach?

Jedz błonnik

Wysoka zawartość błonnika jest w surowych owocach i warzywach, fasoli, orzechach oraz ziarnach i nasionach. Najlepsze źródła błonnika pokarmowego to:

  • Świeżo wyciskane soki z warzyw owoców i ziół
  • Surowe warzywa
    Szczególnie zielone warzywa liściaste, które oprócz dużej zawartości błonnika są również dobrym źródłem magnezu. Dodatkowo są niskokaloryczne i bogate w wodę.
  • Surowe owoce
    Śliwki i figi: to przodowniczki zawartości błonnika, znane także jako naturalne środki przeczyszczające.
  • Wszystkie nieprzetworzone ziarna
  • Rośliny strączkowe
  • Nasiona lnu
  • Zielone warzywa liściaste
    Zielone warzywa nie tylko zawierają błonnik, są one również dobrym źródłem magnezu i mogą przyczynić się do likwidacji zaparcia. Ponieważ są one niskokaloryczne i mają wysoką zawartość, powinny być spożywane codziennie.

Dużo pij

Zwłaszcza ciepłe płyny lub w temperaturze pokojowej (w przeciwieństwie do bardzo zimnych napojów). I to powinno być codziennym Twoim nawykiem o poranku: wypij szklankę ciepłej wody, która da kopa do stymulowania trawienia. Możesz też wycisnąć pół cytryny – lepiej wchodzi. Oprócz tego należy wypijać dziennie co najmniej 8 dużych szklanek wody. Nie zapominaj o świeżo wyciskanym soku i naparach ziołowych.

Pamiętaj, że:
BŁONNIK + PŁYNY = SUKCES

Sam błonnik nie wystarczy. Spożywanie dużej ilości błonnika bez picia płynów może wręcz wywołać zaparcia i bóle brzucha. Więc może być gorzej! Dlatego pij dużo i regularnie w ciągu dnia.

Zrezygnuj z żywności przetworzonej

Przestań jeść puste jedzenie, które ma dużo kalorii i zero błonnika, czyli: ser, biała mąka, słodzone zboża, frytki, Fast food, lody, wędliny i inne pseudoprodukty żywnościowe.

Nic smażonego

Smażona żywność zawiera tłuszcze trans, które mogą spowolnić ruchy stolca przez jelita i “zatkać” proces trawienia.

Odstaw alkohol

Alkohol  zwiększa produkcję moczu i utratę płynów, dlatego może pogorszyć zaparcia. Pijąc alkohol po prostu się odwadniasz. Dlatego ogranicz spożycie alkoholu do symbolicznych ilości i pij dużo wody w tym samym czasie.

Produkty mleczne na bocznicę

Wiele osób nie toleruje laktozy zawartej w mleku i jego przetworach, co może również prowadzić do zaparć, szczególnie u niemowląt.

Kofeina z rozwagą

Kofeina ma różne skutki trawienne w zależności od osoby. Na niektórych, kofeina wpływa niekorzystnie, powodując zwiększenie produkcji moczu i tym samym pogarsza zaparcia. Dla innych osób z kolei, kofeina pomaga poprawić ruchy jelit poprzez stymulowanie skurczy mięśni przewodu pokarmowego. Dlatego pij kawę z umiarem.

Co jeszcze łagodzi zaparcia?

Kiełki chia i kiełkilnu

Kiełki chia i kiełki lnu te są bogate w błonnik i zdrowe tłuszcze, a także pomagają wchłonąć wodę.

Olej lniany i siemię lniane

Obrazowo wygląda to tak: olej lniany idealnie smaruje jelito grube i daje poślizg dla stolca. Dlatego pij codziennie 1 łyżkę oleju lnianego, a zaparcia znikną. Olej z nasion lnu możesz wyciskać w domu za pomocą Prasy do oleju Yoda.
Siemię lniane najlepiej jest zmielić na pył. Następnie wsypać 1 łyżkę do szklanki i zalać gorącą wodą. Powstanie kleisty “kisiel”, który po wypiciu dokładnie wyścieła najpierw żołądek i później jelita, dając pożądany ruch Twojej kupie.

Olej z wątroby dorsza

Olej z wątroby dorsza: tradycyjny środek przeciw zaparciom stosowany po przebudzeniu: dodaj 1 łyżkę oleju z wątroby dorsza do świeżego soku z marchewki, a Twoje jelita od rana zajmą się stolcową robotą.

Włókno jabłkowe

Jabłka (i gruszki) zawierają specjalny rodzaj błonnika: czyli pektyny. Pektyna to nierozpuszczalny błonnik, który pomaga Twojej kupie łagodnie przejść przez układ trawienny. Wystarczy spożywać około 1-2 łyżeczki dwa razy dziennie.

Magnez

Magnez poprawia ruchliwość jelit.

Probiotyki

Probiotyki utrzymują Twój przewód pokarmowy w należytym zdrowiu, co stanowi podstawę dla uniknięcia zaparć.

Sok z aloesu

Sok z aloesu zmniejsza stan zapalny jelit i poprawia ich ruch, co czyni go jednym z najlepszych naturalnych środków przeczyszczających na zaparcia. Wystarczy wypić ¼ szklanki 2 razy dziennie.

Gorzkie zioła

Stymulują pracę jelit: korzeń mniszka, rumianek, liść, korzeń lub nasiona łopianu, imbir, fenkuł włoski, szczaw.

Konwencjonalne leczenie zaparć

Najczęstsze sposoby na złagodzenie zaparcia obejmują suplementy błonnika i środki przeczyszczające. Znamy chociażby z reklam herbatki i tabletki przeczyszczające, które mogą, ale tylko tymczasowo pomóc złagodzić zaparcia. Środki te często są także nadużywane i powodują szereg skutków ubocznych oraz powodują rozleniwienie pracy jelit.
Problemy zdrowotne związane z nadużywaniem środków przeczyszczające obejmują:

  • Odwodnienie (utrata płynów)
  • Zaburzenia równowagi elektrolitowej
  • Zaburzenia kwasowo-zasadowe
  • Niemożność wytworzenia wystarczającej ilości enzymów trawiennych
  • Obrzęki związanie z zatrzymaniem wody
  • Zawroty głowy
  • Uszkodzenia jelita grubego i narządów trawiennych
  • Naprzemienna biegunka i zaparcia
  • Powikłania w układach sercowo-naczyniowych

Środki ostrożności przy zaparciach

Zaparcia mogą być zazwyczaj leczone na własną rękę, czyli bez konieczności wizyty u lekarza, ale w niektórych przypadkach najlepiej jest skonsultować się ze specjalistą, bo:

  • Jeśli Twoje zaparcie jest ciężkie i trwa dłużej niż 3 tygodnie, odwiedź lekarza
  • Długotrwałe zaparcie może prowadzić do uszkodzenia jelita grubego, co może prowadzić do poważnej choroby a nawet do śmierci, jeśli nie jest leczone. Może również spowodować hemoroidy.
  • Odwiedź lekarza, jeśli zauważysz krew w stolcu, wybrzuszenia brzucha lub oznaki powiększenia śledziony.
  • Jeśli zaparcie występuje wraz z biegunką, to może być oznaką alergii pokarmowych lub reakcje na leki. Tym bardziej, kiedy zauważysz bolesny obrzęk brzucha, wysypki skórne, gorączkę, zmęczenie i bóle.

Teraz już wiesz, jak sobie pomóc w zaparciach.

Udostępnij:

Soki na Stres. 11 skutecznych przepisów na soki

12 powodów, by pić sok z selera naciowego

Skomentuj