Mangan właściwości i zastosowanie

Mangan właściwości i zastosowanie tego pierwiastka, to głównie właściwa praca układu nerwowego.
Chcesz mieć mocne kości i zero kłopotów z osteoporozą? Uzupełniaj właśnie mangan!

Cenna jest też informacja, że ma ogromny wpływ na poziom libido i sprawność seksualną 🤭

Jakie właściwości i zastosowanie ma mangan?

  • Mangan jest pierwiastkiem mineralnym i znajduje się w wielu tkankach. Najwięcej jest go w trzustce, wątrobie, mózgowiu, nerkach.
  • Jest także składnikiem mnóstwa enzymów, które wpływają na właściwe trawienie i wchłanianie węglowodanów, tłuszczów i białek.
  • Wpływa na dobrą pracę układu nerwowego.
  • Poprawia wchłanianie i przechowywanie żelaza.
  • Świetnie działa na pracę mózgu  oraz kondycję skóry.
  • Jest ważny w produkcji tyroksyny /nieaktywnej formy hormonów tarczycy /.
  • To niezastąpiony element kości.
  • Chroni organizm przed wolnymi rodnikami.
  • Łącząc się z wapniem, świetnie działa u kobiet z  PMS.
  • Podkręca poziom libido i sprawność seksualną oraz płodność.

Mangan jest bardzo ważną składową chrząstki stawowej. Dlatego jest skuteczny w terapii zwyrodnień stawów.

Gdzie szukać manganu?

Organizm nie potrafi samodzielnie zsyntezować manganu, dlatego bardzo ważne jest, byśmy dostarczyli go we właściwej diecie.

Źródłem manganu są:

  • fasola biała
  • owoce morza
  • orzechy włoskie, laskowe, arachidowe
  • goździki
  • płatki owsiane
  • brązowy ryż
  • tofu
  • migdały
  • nasiona słonecznika
  • ciecierzyca
  • kasze: jęczmienna, jaglana, gryczana
  • gorzka czekolada
  • czarna herbata
  • warzywa i owoce: korzeń pietruszki, szpinak, jarmuż, kalafiorburaki, ananasymorele – również suszone

Najcenniejszym źródłem manganu jest:

Przede wszystkim odpowiednia dieta pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten cenny mikroelement.

Niedobory manganu i skutki:

Niedobór manganu znacznie przyspieszy rozwój osteoporozy. Pamiętaj więc, by przede wszystykim regularnie się badać pod tym kątem.

Objawy niedoboru to:

  • Dolegliwości stawów
  • Zła praca układu nerwowego, czyli brak energii, uczucie niepokoju a także zniechęcenie
  • Regres słuchu oraz szmery w uszach
  • Kłopoty z układem kostnym, na przykład deformacje kości
  • Zatrzymanie procesu wzrostu
  • Również kłopoty z koordynacją ruchów
  • Obniżenie libido, niepłodność
  • Także wypadanie włosów
  • Pękanie i rozdwajanie paznokci
  • Oraz sucha skóra bez blasku

Ciekawostka:
❗️ Doustna antykoncepcyja hamuje wchłanianie manganu i sprzyja jego niedoborom.
❗️ Mangan wchodzi w interakcje z antybiotykami! Może przede wszystkim obniżyć ilości przyswajane przez organizm i co za tym idzie, także skuteczność.

 

Mangan – jak dawkować?

Dzienne zapotrzebowanie:

  • niemowlęta – 0,003 mg
  • maluszki o7 – 12. miesiąc: 0,6 mg
  • dzieci 1 -3 lat: 1,2 mg
  • dzieci 4 – 8 lat: 1,5 mg
  • dziewczynki  9 – 18 lat:  1,6 mg
  • chłopcy 9 – 3 lat: 2,0 mg
  • chłopcy 14- 18 lat: 2,2 mg
  • kobiety: 1,8 mg
  • mężczyźni: 2,3 mg
  • kobiety w ciąży: 2,0 mg
  • kobiety karmiące: 2,6 mg

Źródła:
Dietary Reference Intakes (DRIs). Normy: National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board

Udostępnij:

Jod na co pomaga i gdzie go szukać?

Nie uwierzysz jakie właściwości ma fluor!

Skomentuj