Cukrzyca. Zapobieganie, leczenie, zasady odżywiania

Cukrzyca – zapobieganie, leczenie, zasady odżywiania.

Liczba diabetyków dramatycznie rośnie. Niestety. W Polsce w latach 1986-2000 liczba chorych na cukrzycę typu II wzrosła dwukrotnie.

Według Światowej Federacji Diabetologicznej (IDF) jesteśmy w pierwszej dziesiątce państw, których mieszkańcy mają upośledzoną tolerancję glukozy.

Z badań międzynarodowej IDF wynika też, że do roku 2025 odsetek diabetyków wzrośnie z 9% do około 11%.

2 typy cukrzycy

Istnieją dwa typy cukrzycy:

1. Cukrzyca typu I

Pojawia się w dzieciństwie. Jej przyczyna znajduje się w trzustce, która nie wytwarza odpowiedniej ilości insuliny. Dlatego należy ją uzupełniać zastrzykami.

2. Cukrzyca typu II

Najczęściej rozwija się u dorosłych. Jej główną przyczyną jest otyłość i zaburzenia hormonalne. Charakteryzuje się tym, że organizm nie potrafi odpowiednio przetworzyć insuliny wytwarzanej przez trzustkę. Ten rodzaj cukrzycy możliwy jest do leczenia dietą. W ten sposób obniża się poziom cukru we krwi. Dieta obniża również masę ciała, a także poprawia trawienie i przyswajanie składników odżywczych.

Objawy cukrzycy

Początkowo pacjent może nie zauważyć żadnych niepokojących objawów. Organizm próbuje obniżyć stężenie glukozy we krwi poprzez zwiększenie produkcji insuliny i przez wydalanie glukozy z moczem. Objawy cukrzycy pojawiają się, gdy organizm nie jest w stanie dłużej wyrównywać zwiększonego stężenia glukozy we krwi.

CUKRZYCA TYPU ICUKRZYCA TYPU II
Zwiększone oddawanie moczu (wielomocz)Skłonność do zmian ropnych na skórze
Nadmierne pragnienie (polidypsja)Grzybica międzypalcowa
Gwałtowna utrata masy ciała, mimo
zachowanego lub wzmożonego łaknienia
Zaburzenia w gojeniu ran
Zmniejszenia odporności organizmuZaburzenia ukrwienia u osób starszych
(uczucie oziębienia stóp)
Stałe uczucie zmęczeniaŚwiąd skóry
Niechęć do wysiłku fizycznegoŚwiąd sromu u kobiet
W późniejszym okresie dochodzi
do pogorszenia ostrości wzroku
(zmiana napięcia gałki ocznej i soczewki)
Impotencja u mężczyzn
Stale postępujące osłabieniePrzewlekłe zapalenia pochwy u kobiet
Pogorszenie koncentracji
W ciężkich przypadkach może dochodzić
do zaburzeń świadomości

Jak zapobiegać cukrzycy?

Cukrzyca zapobieganie leczenie zasady odżywiania. Trzeba zrewolucjonizować swoją dietę, bo odpowiednie żywienie chroni Cię przed cukrzycą. Co więcej, badania wykazały, że dieta może też leczyć cukrzycę typu II.

Skutecznie z cukrzycą walczy również trening siłowy.
Jak wynika z badań, ćwiczenia aerobowe podnoszą wrażliwość na insulinę o 20%. Wynika z tego, że w połączeniu z treningiem siłowym dają wynik nawet 77%!

Uwaga! Nie zmieniaj diety zbyt gwałtownie, bo zamiast wyzdrowieć, możesz drastycznie obniżyć poziom cukru i zapaść w śpiączkę! Stosuj metodę małych kroków.

Uważaj na leki!

Ponieważ przy zaawansowanej cukrzycy musisz je przyjmować – uważaj jednak, jakie leki przyjmujesz.
Popularne w Polsce leki zawierające metforminę i rozyglitazon uszkadzają wątrobę!
Aby ją ocalić, wprowadź do diety ostropest plamisty.

Nie daj się cukrzycy! Powróć do natury, a ocalisz swój organizm.

Które produkty sprzyjają cukrzycy?

  • Białe pieczywo
  • Słodycze: ciasta i ciasteczka również batoniki a także suszone owoce
  • Cukry i substancje słodzące (oprócz stewii i małych ilości naturalnego miodu)
  • Ziemniaki
  • Biały ryż oraz wafle ryżowe
  • Białe makarony oraz kluski z białej mąki
  • Fast foody: frytki, pizza i inne
  • Banany
  • Rodzynki
  • Tłuszcze zwierzęce
  • Kofeina: kawa i herbata a także napoje gazowane
  • Mleko

Co należy jeść, żeby zapobiegać cukrzycy?

Cukrzyca zapobieganie leczenie zasady odżywiania.
Warzywa, a szczególnie soki z warzyw przeciw cukrzycy.
Najlepiej wolnoobrotowej wyciskarce do soków.
Ponadto świeże organiczne warzywa świetnie regulują poziom cukru we krwi i dodatkowo zwalczają stres oksydacyjny.

  • Kiełki

    Zwłaszcza kiełki brokuła, ale także kiełki czosnku, chia, ciecierzycy i soi. Zawierają kilkaset razy więcej zdrowotnych substancji, niż dorosłe rośliny.

  • Czosnek

    Powstrzymuje glikację, czyli łączenie się białka z cukrami, prowadzące do miażdżycy. Kiełki czosnku działają o wiele silniej niż dojrzała roślina.

  • Orzechy

    Zastąpienie skrobi orzechami poprawia glikemię. Dodatkowo wprowadź mleko orzechowe.

  • Kiełki kozieradki

    Jedz co najmniej 2 x dziennie przez 10 dni, bo kiełki obniżą glikemię, cukromocz i poziom lipidów.

  • Cynamon

    Szczyptę cynamonu dodaj do każdego posiłku, bo cynamon obniża poziom cukru i „złego” cholesterolu LDL.

  • Goździki

    Powodują spadek poziomu glukozy, tróglicerydów oraz „złego” cholesterolu LDL. Goździki rozrzedzają też krew i chronią przed zakrzepami.

  • Kwasy tłuszczowe omega-3

    Poprawiają krążenie. Znajdziesz je na przykład w tłustych rybach, czy oleju konopnym (najlepiej świeżo wytłaczanym), również w siemieniu lnianym, nasionach dyni i kiełkach soi.

  • Potas

    Jego dobre źródła to awokado, czy seler, kiwi oraz pomidor a także grejpfrut. Z tych produktów komponuj zdrowe soki, bo organizm przyswaja wtedy potas lepiej.

  • Magnez

    W pestkach dyni, czy otrębach lub migdałach, kiełkach soi, kaszy gryczanej i orzechach, szpinaku, grochu.

  • Cynk

    Znajduje się w kiełkach pszenicy, kiełkach słonecznika, dyni, a także ostrygach, wątróbce, mięsie indyka, chlebie razowym, owsiance i żółtkach.

  • Chrom

    Bogate w chrom są orzechy, gruszki, kiełki brokułu, pomidory, pieczywo razowe, kiełki jęczmienia i owoce morza – na przykład małże, czy krewetki.

  • Witamina C

    Znajdziesz ją na przykład w sokach z owoców dzikiej róży i owocach cytrusowych,  czy w papryce, kiełkach gryki oraz czarnej porzeczce, brzoskwiniach i wiśniach, winogronach, śliwkach.

  • Witamina B6

    Obecna na przykład w brzoskwiniach, grejpfrutach, jabłkach, wiśniach, porzeczkach czerwonych, ogórkach, brązowym ryżu, rybach, mięsie z kury i indyka.

Witaminy to podstawa. Pij soki przeciw cukrzycy. Zwalczają stres oksydacyjny, obniżają ciśnienie krwi i wspierają pracę wszystkich organów.

Cukrzyca zapobieganie leczenie zasady odżywiania.
Jakie soki dla cukrzyków? Warzywa i owoce o niskim, średnim i wysokim indeksie glikemicznym.

Owoce o niskim indeksie glikemicznym IG

Komponuj soki przede wszystkim na bazie tych wymienionych wyżej owoców. Najkorzystniej, gdy zrobisz je w wyciskarce wolnoobrotowej, na przykład Kuvings D9900.

Owoce o średnim indeksie glikemicznym IG

Wyżej wymienione owoce dodawaj raczej rzadko do swoich soków.

Owoce o wysokim indeksie glikemicznym IG

  • Banan
  • Melony – arbuz, rockmelon, canteloupe
  • Mango
  • Ananas
  • Suszone owoce
  • Kokos

Między innymi tych owoców staraj się unikać. Mogą podnieść poziom cukru, więc tym samym są dla Ciebie niewskazane.

Najlepsze dla cukrzyków są zielone warzywa

Zasadniczo – każde zielone warzywo.
Warzywa są również bardzo alkalizujące – to świetna pomoc w odtruciu jelit. Proponujemy miedzy innymi:

  • Seler
  • Ogórek
  • Szpinak
  • Cytryny
    Są przede wszystkim naturalnie alkalizujące, świetne do stymulowania na przykład detoksykacji wątroby i produkcji żółci oraz  do emulgowania tłuszczów (trawienie)
  • Buraki
    Raczej ograniczyć, użyć małych ilości
  • Marchew
    Staramy się unikać soków z marchwi ponieważ czynnik IG gwałtownie wzrasta w porównaniu do jedzenia marchwi w całości, więc chociaż marchew jest bogatym źródłem beta-karotenu lepiej jeść ją jednak na surowo lub blanszować. Dlatego najlepiej marchew jeść z białkiem aby zmniejszyć współczynnik IG
  • Aloes
    Ma kojący wpływ na ścianki jelita – idealne dla osób cierpiących na IBS zespół jelita drażliwego
  • Imbir
    Ma naturalne właściwości anty zapalne
  • Kurkuma
    Jeszcze silniejsze anty-zapalne zalety, dodatkowo również cały szereg właściwości leczniczych.
  • Pietruszka
  • Sałata

Dieta mięsna skraca życie? Sprawdź jak wpływa na przebieg Covid

Dr Joel Wolles o naturalnych witaminach

Skomentuj