Co daje cynk? 7 właściwości cynku

Co daje cynk? Po co go potrzebujemy i do czego jest niezbędny…?

Cynk odgrywa ważną rolę w organizmie. Jest obecny w strukturze ok. 200 różnych enzymów.
Gdy nie ma go we właściwej ilości w organizmie, to mnóstwo ważnych procesów nie odbywa się prawidłowo lub jest spowolnionych.
Dorosły człowiek musi spożywać minimum 5 mg cynku dziennie. Jednak zaleca się, by ta ilość była dużo większa – 15-20 mg.


❗️ Dzwoni Ci w uszach?
❓ Jesteś zmęczony, apatyczny lub masz problemy z koncentracją, dodatkowo nie masz apetytu?
❗️ Czy wiesz, że niedobór cynku w Twoim organizmie może doprowadzić do poważnych chorób? Między innymi nawet do raka.

Dlatego wzmocnij odporność organizmu. Pomóż również złagodzić efekty chorób autoimmunologicznych.
Pamiętaj także o świeżo wyciskanych sokach z wyciskarki.


Co daje cynk dieta

 

Sekrety dobroczynnego cynku

Cynk wchodzi w skład wielu enzymów lub jest ich aktywatorem. Wpływa na syntezę DNA, RNA, hormonów. Uczestniczy także w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczów.
Niedobór cynku może doprowadzić do zaburzeń przebiegu ważnych procesów fizjologicznych.
Odgrywa on również ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego.

Właściwości cynku:

  • Działa przeciwrakowo
  • Pełni funkcję ochronną przed wolnymi rodnikami, między innymi wchodząc w skład dysmutazy ponadtlenkowej (SOD2)
  • Zaangażowany jest również w procesy immunologiczne, warunkuje prawidłową funkcję skóry czy też błon śluzowych
  • Bierze udział w magazynowaniu i wydzielaniu insuliny z trzustki
  • Utrzymuje równowagę jonową innych mikroelementów, w tym selenu, magnezu
    czy miedzi
  • Bierze udział w procesach krzepnięcia krwi
  • Wpływa na prawidłowe działanie narządu wzroku
  • Utrzymuje ogólnoustrojową homeostazę – czyli wewnętrzną równowagę
  • Reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową, a w ośrodkowym układzie nerwowym moduluje przewodzenie i pobudzenia sygnałów
  • Poprawia proces uczenia się i zapamiętywania
  • Pełni rolę detoksykacyjną w stosunku do metali ciężkich
  • Opóźnia starzenie organizmu
  • Poprawia odporność
  • Łagodzi depresję
  • Wzmacnia smak
  • Usprawnia pracę jąder

Cynk jest nie tylko silnym przeciwutleniaczem, ale również pierwiastkiem odgrywającym pierwszoplanową rolę w metabolizmie insuliny.
Wykazano, że podwyższony poziom cynku pobudza wydzielanie insuliny w obu typach cukrzycy. A to właśnie chorzy na cukrzycę eliminują go w zwiększonych ilościach.

Uzupełnianie cynku jest szczególnie wskazane w cukrzycy. Dlatego, że dietę o dużej zawartości błonnika, zaleca się cukrzykom w ramach kontroli ciężaru ciała i glikemii.

Ponieważ poziom cynku w organizmie obniża się z wiekiem, uzupełnianie cynku na przykład sokiem szpinakowym u ludzi starszych jest mocno wskazane.

Cynk ma również pewien udział w hamowaniu procesu degeneracji plamki (w siatkówce oka). Jak wynika z obserwacji, poprawia czynność tarczycy u dzieci z zespołem Downa. Dodatkowo wspomaga ich siły obronne, stymuluje wzrost, z reguły zbyt niski w tej ciężkiej chorobie chromosomalnej.

Wiesz jak działa cynk?

Cynk jest ważnym minerałem dla naszego organizmu. Według National Institutes of Health (NIH) cynk odgrywa istotną rolę w:

  • Metabolizmie komórkowym
  • Funkcji immunologicznej (obronnej) organizmu
  • Syntezie białek
  • Gojeniu ran
  • Syntezie DNA i podziale komórek
  • Sprzyja normalnemu wzrostowi i rozwojowi podczas ciąży, dzieciństwa i dojrzewania
  • Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania zmysłów smaku i zapachu

1. Jak zatrzymać raka cynkiem?

Zaobserwowano, że poziom cynku ulega zmianom w komórkach nowotworowych.
Prawidłowe komórki nabłonkowe prostaty akumulują cynk, zaś w komórkach rakowych poziom tego pierwiastka jest znacząco obniżony.
Uważa się, że cynk ma działanie przeciwnowotworowe, hamując wzrost komórek nowotworowych i aktywując apoptozę.

Co mówią badania?

Znane są badania oceniające związek między stężeniem cynku a ryzykiem raków, ich wyniki są jednak rozbieżne. Niektóre z tych badań mówią, iż stężenie cynku w surowicy jest wyższe u osób z nowotworem, natomiast inne, że poziom ten jest niższy. Wyniki przeprowadzonych do tej pory badań sugerują również, że odpowiednia ilość cynku w diecie działa chemoprewencyjnie.

W najnowszym badaniu stwierdzono, że cynk zapobiega rakowi przełyku. Jak podaje National Cancer Institute NCI, rak przełyku zajmuje 6 miejsce pod względem zgonów, wśród ludzkich raków na świecie.
Cynk hamuje wzrost komórek nowotworowych.
To przełom w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych.
Mamy cynk, że niedobór cynku:

  • Uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie komórek
  • Zwiększa również podatność na nowotwory
  • Obniża odpowiedź immunologiczną i
  • Zwiększa ryzyko zachorowania na choroby serca i cukrzycę

Ponadto wyniki badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Arlington w Teksasie wykazały, że cynk między innymi spowalnia działanie nadmiernie aktywnych sygnałów wapnia w komórkach nowotworowych. Natomiast zdrowe komórki ich nie mają. Cynk wybiórczo więc hamuje wzrost komórek nowotworowych. Związek pomiędzy cynkiem i wapniem jest nadal badany.
Może to doprowadzić do opracowania lepszego planu profilaktyki i leczenia raka.

Rezultaty badań:

Również ryzyko raka jelita grubego i odbytu jest niższe przy stosowaniu diety bogatocynkowej. Natomiast suplementacja cynkiem w bardzo wysokich dawkach powyżej 100 mg/dzień (zalecane dzienne spożycie cynku wynosi 8 mg/dzień dla kobiet a 12 mg/dzień dla mężczyzn) odnosi odwrotny efekt, znacząco zwiększając ryzyko wystąpienia raka prostaty.

2. Infekcje i cynk

Cynk wpływa również na prawidłowe działanie układu odpornościowego. Niedobór cynku stwierdzono u dzieci z zapaleniem płuc i oskrzeli.
Mając to na uwadze, zastosuj więc cynk przy przeziębieniu i grypie a złagodzisz objawy tych chorób. Ponadto cynk powinien być stosowany zwłaszcza u osób starszych lub zagrożonych na przykład ogólnym zakażeniem.

3. Depresja niestraszna z cynkiem

W badaniach wykazano niższe stężenie cynku we krwi u chorych na depresję w porównaniu do zdrowych osób. Dodatkowo spadek poziomu cynku w organizmie nasila objawy chorobowe stanów depresyjnych. Stwierdzona antydepresyjna aktywność cynku wskazuje na możliwość zastosowania go w terapii depresji.

4. Stop starzeniu z cynkiem!

Cynk to ważny składnik systemu antyoksydacyjnego organizmu, chroniącego przed działaniem wolnych rodników. Wolne rodniki uszkadzają naczynia krwionośne. Zaburzenia równowagi antyoksydacyjnej mogą być także przyczyną chorób układu krążenia, takich jak:

  • Miażdżyca
  • Nadciśnienie
  • Choroby serca

5. Piękna skóra i włosy dzięki cynkowi

Cynk jest pierwiastkiem niezbędnym do utrzymania zdrowej skóry. Dlatego niedobór cynku osłabia czynność układu immunologicznego skóry. Prowadzi to również do alergii i występowania dermatoz. Duże niedobory cynku stwierdzono także u dzieci ze zmianami skórnymi. Dziś już wiemy, że cynk:

  • Przyśpiesza gojenie się ran
  • Zwiększa odporność na zakażenia
  • Wpływa również korzystnie na proces regeneracji skóry
  • Usprawnia metabolizm kolagenu
  • Odpowiada za wzrost włosów i paznokci

Przyswajanie cynku w tandemie w witaminą A

Szukaj cynku w:

  • Ostrygach, krabach i homarach
  • Rybach
  • Czerwonym mięsie
  • Orzechach
  • Jajach
  • Roślinach strączkowych
  • Szpinaku
  • Nasionach dyni oraz lnu
  • Pełnoziarnistych przetworach zbożowych

6. Cynk i najlepszy smak

Odczuwanie słodkiego smaku jest zależne od poziomu cynku, ponieważ wpływa on na prawidłowe funkcjonowanie kubków smakowych. Badania wykazały niski jego poziom w surowicy krwi u osób z zaburzeniami smaku. Dlatego zwiększenie cynku w pożywieniu, daje ustąpienie objawów chorobowych. Dodatkowo obniżenie właściwości smakowych stwierdzono także przy niedoborze witaminy A, dla której utrzymania odpowiedniej zawartości niezbędny jest właśnie cynk.

7. Męskość na “5” z cynkiem!

Męskie dolegliwości precz! Panowie, warto zadbać o prawidłowy poziom cynku, ponieważ:

  • Cynk bierze udział w procesie spermatogenezy
  • Ten pierwiastek jest konieczny do prawidłowego rozwoju jąder
  • Cynk wpływa także na prawidłową budowę i liczbę plemników
  • Niedobór cynku wpływa na zmniejszenie poziomu testosteronu i spermy i na na żywotność plemników
  • Zbyt nisko poziom cynku prowadzi do zaburzeń potencji

Warto łączyć powyższe produkty z bogatymi w witaminę A produktami:

  • Marchewką
  • Sałatą lodową
  • Batatami
  • Papryką
  • Mango
  • Jarmużem
  • Pomidorami

 

Co daje cynk soki

 

Świeżo wyciśnięty sok z warzyw i owoców dostarcza Ci codziennie odpowiednią dawkę cynku. Pamiętaj także o witaminie A.
Ekspert Terapii Sokami poleca między innymi ten przepis:

Składniki:

  • 2 szklanki świeżego szpinaku
  • Szklanka świeżego jarmużu
  • 2 marchewki
  • Mango bez pestki i bez skóry

Wrzuć wszystkie składniki do wyciskarki wolnoobrotowej do soków.

 

Masz kłopoty z erekcją? Denerwujesz się? Napisz nam jak uzupełniasz cynk?

Udostępnij:

Jakie owoce odchudzają? Sprawdź i poznaj 11 najważniejszych

Najlepsze przepisy do dehydratora

Skomentuj