Czy bakłażan jest zdrowy?

  • Warzywa
  • 14 maja 2019
  • 0
  •  
  •  
  •  

Bakłażan jest zdrowy.
Dlaczego? Bo zawiera nasuninę. Nasunina, to rzadki i niezwykle korzystny przeciwutleniacz, z rodziny flawonoidów.
Nasunina jest silnym antyoksydantem, przeciwdziała peroksydacji, czyli utlenianiu lipidów. Jest silną substancją antystarzeniową.
Nasunina wykazuje właściwości pomocne w leczeniu chorób nowotworowych.

Najwyższe stężenie nasuniny występuje w skórce bakłażana. Odpowiada ona za fioletową barwę warzywa.

Nasunina występuje we wszystkich odmianach bakłażanów. Zwalcza uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki w organizmie, czyli przyczyny chorób i mechanizmu, w jakim nasze ciało się starzeje.

Bakłażan chroni przed rakiem

Bakłażany zawierają nasuninę,  która walczy z chorobą nowotworową wraz z kwasem chlorogenowym.
Zawarte w bakłażanach 13 rodzajów kwasów fenolowych czyni to warzywo wyjątkowym.
Różne rodzaje bakłażanów mają różne poziomy przeciwutleniaczy i fitoskładników, ale wszystkie mają podobne cechy pod względem ich zdolności do walki z rakiem.

Kwas chlorogenowy znajduje się w ścianach komórkowych roślin. Jest  korzystny w w zwalczaniu wolnych rodników.
Oprócz działania anty-mutagennego i przeciwnowotworowego, uważa się, że działa przeciwbakteryjnie, anty-LDL oraz przeciwwirusowo.
Chroni także przed stanami zapalnymi.

Ekstrakt ze skórki bakłażana, to wysoko skoncentrowany krem, który pomaga w walce z rakiem skóry. Zawiera on 10% stężenia solasodyny, glikozydów ramnozylowych (BEC).
Udowodniono klinicznie, że skutecznie leczy kilka rodzajów nowotworów skóry: rogowacenia, raka podstawnokomórkowego i raka płaskokomórkowego.
Bakłażan stanowi zatem skuteczny i naturalny środek na złośliwe i łagodne nowotwory skóry.

Czy bakłażan obniża wysoki poziom cholesterolu?

Bakłażan jest korzystny dla zdrowia serca. Ma zdolność do zwalczania stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego, co udowadniają badania.
Pamiętaj, że włączenie go diety to zdrowsze tętnice i bardziej zrównoważony poziom cholesterolu. Bakłażany pomagają w zachowaniu właściwego poziomu cholesterolu we krwi, ze względu na zdolność fitoskładników do poprawy krążenia. Dzięki fitoskładnikom zawartym w bakłażanie, nie odkłada się w Twoich tętnicach groźna blaszka miażdżycowa.

Bakłażan chroni przed chorobami układu krążenia. Działa także oczyszczająco oraz jest bogatym źródłem potasu, miedzi i magnezu…

Bakłażan jest zdrowy, odchudza i poprawia trawienie

Bakłażan w większości składa się z wody, stąd jego niska kaloryczność.
Włączenie do diety warzyw, mających wysoką zawartość wody, błonnika i składników odżywczych, usuwa odpady i toksyny z przewodu pokarmowego.
Pamiętaj, że spożywanie dużej ilości świeżych, zdrowych pokarmów, a także picie dużej ilości wody, ma priorytetowe znaczenie dla usuwania toksyn z organizmu.
Wiesz, że bakłażany włączono w dietę GAPS? Jest ona wskazana w leczeniu:

  • chorób przewodu pokarmowego
  • problemów neurologicznych
  • zmniejszania stanów zapalnych
  • chorób autoimmunologicznych.

Bakłażany z uwagi na dużą zawartość błonnika i wody są dobrym rozwiązaniem w odchudzaniu. Ponadto odpowiadają za dostarczanie organizmowi składników odżywczych, witamin i minerałów, przy niskiej kaloryczności.
Włókno w bakłażanie powoduje na przykład, że czujemy się syci i pełni, mamy mniejsze szanse na przejadanie się.

Czy bakłażany są źródłem witaminy B?

Bakłażany są zdrowym i bogatym źródłem witaminy B1 i B6. Obie te formy witaminy B są niezbędne w zdrowym metabolizmie.
Witaminy z grupy B są niezbędne do:

  • Po pierwsze do utrzymania zdrowego poziomu energetycznego,
  • Po drugie do utrzymania mózgu w dobrej kondycji,
  •  I po  trzecie prawidłowego metabolizmu,
  • Oraz dla zdrowia serca.

Witaminy z grupy B są niezbędne dla organizmu do wchłonięcia wszystkich składników odżywczych z pożywienia, a także przekształcają tłuszcze i węglowodany w użyteczne “paliwo” dla ciała.
Pamiętaj, że witamina B6 jest potrzebna w tworzeniu aminokwasów, które są budulcem białek. Wydaje się, że bez wystarczającej ilości aminokwasów możesz obserwować między innymi: brak energii, zapalenie skóry, niedokrwistość, depresję, przewlekłe zmęczenie.
Witamina B6 na przykład bierze udział w tworzeniu hemoglobiny, która przenosi tlen do krwi. Natomiast witamina B1, znajdująca się w bakłażanie, służy do utrzymania zdrowego metabolizmu, zdrowia krwi i serca, funkcji mózgu.

Bakłażan jest zdrowym źródłem manganu

Wiesz, że około 40 g bakłażana dostarcza 6% dziennego zapotrzebowania organizmu na mangan?
Mangan to minerał występujący naturalnie w organizmie w niewielkich ilościach, a jego niedobory należy uzupełniać poprzez zdrową dietę. Mangan działa jak przeciwutleniacz, szukając wolnych rodników i eliminując je.
Pamiętaj, że mangan tworzy zdrową i silną strukturę kości i ma wpływ na mineralizację i metabolizm kości. Dlatego jest niezbędny do prawidłowego metabolizowania i wykorzystania wapnia w tworzeniu mocnych kości.
Mangan pomaga w metabolicznej aktywności w organizmie, potem tworzy tkanki łączne i reguluje poziomy hormonów, kluczowe dla reprodukcji i zwalczania bezpłodności.
Podsumowując: mangan odgrywa ważną rolę w regulacji funkcji gruczołu tarczycy, zwalcza depresję i kontroluje poziom cukru we krwi.

Jak gotować bakłażana?

Bakłażan jest powszechnie używany na całym świecie, przygotowuje się z niego na przykład:

  • Ratatouille z bakłażana we Francji
  • Bakłażan Cury w Indiach
  • Bakłażan Babaganoush na Bliskim Wschodzie
  • Moussaka z bakłażana w Grecji
  • Eggplant Parmesan we Włoszech

Bakłażan jest powszechnie stosowany głównie w grillowanej postaci w Ameryce Północnej i Australii. Coraz częściej gości także na naszych grillach.
Czy wiesz, że gotowanie bakłażana nie zmniejsza pozytywnych efektów jego składników odżywczych? Wręcz przeciwnie, bo bakłażan poddany obróbce termicznej przed jedzeniem, jeszcze bardziej zwiększa zawartość i aktywność biologiczną związków przeciwutleniających w nim zawartych.

Sok z bakłażana możesz wyciskać w wyciskarce wolnoobrotowej do soków.

Jak działa sok z bakłażana?

  • Zapobiega nowotworom.
    Jak wykazały badania, bakłażan zawiera glikoalkaloidy, które zwalczają komórki raka wątroby.
  • Chroni przed chorobami układu krążenia.
    Ważnym aspektem jest fakt, że skórka bakłażana jest jedynym źródłem antocyjaniny. To substancja zapobiegająca chorobom serca, powodująca spadek wagi, obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów
  • Działa oczyszczająco.
    Jak wynika z badań, bakłażan jest zdrowy i wspiera syntezę enzymów oczyszczających organizm z toksyn, leków i innych substancji szkodliwych dla zdrowia.
  • Obniża poziom cholesterolu
  • Usprawnia trawienie mięsa

Odmiany zdrowego bakłażana

Bakłażan znany jest pod kilkoma różnymi nazwami na całym świecie, ale najczęściej jest określany właśnie jako bakłażan: w Anglii, Australii, Francji i oczywiście w Polsce.
Ma purpurowy kolor, z mięsistą skórką, gorzki ale przyjemny smak i mnóstwo zalet zdrowotnych.
Godny uwagi jest fakt, że bakłażany są dostępne na rynkach przez cały rok, ale najlepsze i najświeższe są w późnych miesiącach letnich. Od sierpnia do października, kiedy są w szczycie sezonu.
Obecnie istnieje kilka rodzajów bakłażanów, a najpopularniejsze to bez wątpienia:

  • duży owalny bakłażan
  • mały japoński bakłażan

Bakłażany należą do rodziny warzyw psiankowatych. Są podobne do innych warzyw psiankowatych, w tym na przykład pomidorów, słodkiej czerwonej papryki i ziemniaków.

Czy bakłażan jest zdrowy? Już wiadomo, że bakłażan jest zdrowym warzywem oferującym sporą ilość:

  • Przeciwutleniaczy
  • Składników odżywczych, w tym : związków fenolowych, flawonoidów, witamin i minerałów.

Wartość odżywcza bakłażanów: 33 kalorii na 100 g
Witaminy:

  • A 37.0IU,
  • C 1.3mg,
  • E 0.4mg,
  • K 2.9mcg,
  • B1 0.1mg,
  • B3 0.6mg,
  • B6 0.1mg,
  • kwas foliowy 14.0mcg,
  • B5 0.1mg,
  • cholina 9.4mg

Minerały:

  • wapń 6.0mg,
  • żelazo 0.3mg,
  • magnez 11.0mg,
  • fosfor 15.0mg,
  • potas 123mg,
  • sód 239mg,
  • cynk 0,1 mg,
  • miedź 0.1mg,
  • mangan 0.1mg
Udostępnij:

Sok z winogron? Na co pomaga

10 x przepisy na smoothie

Skomentuj